Wat is Morbus Sever?

Bij Morbus Sever is sprake van een irritatie van de groeischijf bij het hielbeen. Deze klacht wordt vaak gezien bij kinderen in de leeftijd van 7 tot 15 jaar oud die graag in beweging zijn of fanatiek sporten en eveneens een snelle groei doormaken.

Morbus Sever wordt ook wel de ziekte van Sever Schinz, of apofysitis calcanei genoemd.

Hoe wordt het veroorzaakt?

Bij kinderen is het skelet nog niet volgroeid en bevinden zich allerlei groeischrijven in het lichaam. Op de plek waar de achillespees aan het bot vast zit is een groeischrijf. Deze bestaat uit kraakbeen. Wanneer de kuitspieren aanspannen trekt de spier aan de pees, dit is een stugge pees waardoor er eveneens aan de groeischrijf getrokken wordt. Door herhaaldelijke of langdurige trek aan de groeischrijf kan deze geïrriteerd raken. Belastende activiteiten bevatten voornamelijk lopen, rennen en springen. Het wordt vaak gezien bij sporten als voetbal, basketbal, volleybal en atletiek.

Morbus Sever komt vaak voor bij kinderen of adolescenten in perioden van snelle groei. In deze periode zijn de spieren en pezen relatief wat korter omdat de botten snel langer worden. Hierdoor ontstaat er meer spanning op de hiel.

Welke factoren kunnen bijdragen tot het ontwikkelen van Morbus Sever?

Er zijn verschillende factoren die een bijdrage leveren aan het ontstaan van Morbus Sever. De kinderfysiotherapeut zal onderzoeken of deze factoren bij jou aanwezig zijn en deze corrigeren. Hierbij kun je denken aan:

• Belemmerende factoren in de enkel of het onderbeen (statiek, stijfheid, verkorting spieren of spierzwakte)
  • Gerelateerd aan training (schoeisel, verkeerde of te zware training, inadequate warming up, te weinig rustmomenten tussen training sessies, ondergrond, inadequate revalidatie na een eerdere enkel blessures)
  • Slechte propriocepsis, balans of rompstabiliteit
  • Tenenloop

Wat zijn de symptomen?

De pijnklachten aan de hiel ontstaan vaak geleidelijk en zijn voelbaar aan de achterzijde van de hiel of achillespeesregio. Soms is er een lichte zwelling zichtbaar. De pijn of het stijve gevoel neemt toe na de training/inspannende activiteiten (lopen, rennen, springen) en is eveneens aanwezig in de ochtend na het opstaan.  Wanneer de klachten langer bestaan worden de pijnklachten ook ervaren tijdens het sporten. Soms gaat een kind op de tenen lopen om de pijn aan de hiel te verminderen.

Wat is de prognose?

Morbus Sever is een zelflimiterende blessure. Dit houdt in dat de blessure vanzelf  verdwijnt als het skelet volgroeid is. Dit kan 6-12 maanden duren, maar soms ook 2 jaar. Met gepaste behandeling kunnen de klachten/ symptomen binnen enkele weken weer onder controle zijn.

Kinderfysiotherapie bij Morbus Sever

De kinderfysiotherapeut zal onderzoeken welke factoren een bijdragen leveren aan de pijnklachten en hierin bijsturen. Deze begeleiding bestaat uit advisering om de trainingsintensiteit eerst te verminderen en vervolgens geleidelijk weer op te bouwen. Medical taping kan worden gebruikt om de pijn te verminderen. Daarnaast zul je oefeningen doen om je lijf leniger er sterker te maken. Vaak wordt het gebruik van een siliconenhakje of zooltje geadviseerd, wat vaak een positief effect heeft op de pijnklachten.

Zo zorg je ervoor dat je vlot je sport weer kunt oppakken en probeer je een recidief van de klachten te voorkomen.

Heb je vragen, neem gerust contact op of maak direct een afspraak